Hierdoor moeten automobilisten langer gebruikmaken van de bestaande omleidingsroutes en houden de bouwwerkzaamheden voor de omwonenden op de Oosterengweg langer aan. Voor wandelaars en fietsers opent de onderdoorgang naar verwachting in augustus volgend jaar.
Gedeputeerde Jeroen Olthof (Mobiliteit en Bereikbaarheid): “Dit is een enorme tegenvaller, vooral voor de inwoners van Hilversum die hierdoor langer last hebben van onze werkzaamheden.”
Zoals het er nu uitziet rijden de bussen zoals gepland eind 2022 over de nieuwe HOV-busbaan tussen Hilversum en Huizen. De vertraagde opstelling van de onderdoorgang heeft hier geen effect op. Ook andere onderdelen van het project, zoals de werkzaamheden aan het spoor en de aanleg van de natuurbrug en de fly-over, verlopen succesvol.
Oorzaken
Technische tegenvallers, de benodigde inzet van beperkt beschikbare specialisten en de coronapandemie hebben onder andere bijgedragen aan het ontstaan van de vertraging voor snelverkeer. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe lang dit precies zal duren en welke maatregelen het beste genomen kunnen worden om de vertraging te beperken of in te lopen. Om de impact voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken, werken BAM Infra, de gemeente Hilversum, ProRail en de provincie Noord-Holland de mogelijke oplossingsrichtingen uit. In het tweede kwartaal dit jaar is hierover meer bekend en wordt de omgeving geïnformeerd.
Ondertussen gaan de werkzaamheden in volle vaart verder. De onderdoorgang wordt nu op diepte gebracht, waarna het onderwaterbeton kan worden gestort. Hierdoor krijgt de tunnelbak stevigheid. Ook ten zuiden van het spoor worden de betonnen vloeren en wanden afgemaakt zodat in april het afmetselen van de eerste wanden kan starten.