HILVERSUM - Dinsdag 29 januari 2024 ondertekenden Floris Voorink, wethouder Economie en Media gemeente Hilversum en Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur van Beeld & Geluid, de samenwerkingsovereenkomst 2025 – 2027. Hiermee bekrachtigen beide organisaties de voortzetting en intensivering van hun samenwerking en leggen zij de gezamenlijke ambitie en inzet vast om Hilversum dé Mediastad te laten blijven. Eerdere afspraken tussen beide organisaties waren vastgelegd in het zogeheten ‘Speculaasakkoord’ dat liep tot en met 2024.

De identiteit en signatuur van de gemeente Hilversum worden voor een belangrijk deel bepaald door haar voorzieningen op het gebied van media, mediageschiedenis en mediacultuur. Beide partijen onderstrepen het belang om de status van Hilversum als Mediastad te behouden en te versterken.

Floris Voorink, wethouder Economie & Media en Cultuur: “Het grote belang van de mediasector voor de regionale economie en daarmee de welvarendheid van Hilversum is geen vanzelfsprekendheid. Dit vraagt om een actieve inzet van veel spelers. De Hilversumse gemeenteraad heeft unaniem de ambitie uitgesproken om ook in de toekomst de Mediastad van Nederland te willen blijven. Door deze samenwerkingsovereenkomst met Beeld & Geluid onderstrepen we onze gezamenlijke ambitie."

Eppo van Nispen tot Sevenaer, algemeen directeur Beeld & Geluid: “Hilversum is de bakermat van landelijke media en hét centrum van media-innovatie. Beeld & Geluid verbindt de mediawereld via ons museum, archief en onderzoek. In tijden van desinformatie en AI is het cruciaal om de naam als mediastad ook naar en samen met de bedrijven, instellingen en bewoners te versterken. Het is fijn dat we hier samen met de gemeente in optrekken. Zo kunnen we Hilversum de meest mediawijze stad van Nederland maken, bijvoorbeeld door ons nieuwe muziekcollectiegebouw op de Kerkbrink. Hiermee hebben we een nieuwe locatie in het hart van de stad."

Grote snelheid en intensiteit van verandering

De noodzaak voor beide partners voor de overeenkomst komt voort uit een aantal ontwikkelingen en vraagstukken die op dit moment om een krachtig antwoord vragen. Zo zijn er de versnelling van de digitale transformatie, de razendsnelle opkomst van artificial intelligence en de groeiende concurrentiekracht van buitenlandse techplatforms. Maar ook de grote druk op de onafhankelijke journalistiek, het dalend vertrouwen in nieuws en informatievoorziening, het mediagebruik bij jongere generaties en het niet mee kunnen komen van delen van de bevolking in de digitale transitie, spelen een rol.

Te bereiken doelen in 2027

De gemeente en Beeld & Geluid willen in antwoord op deze vraagstukken, in 2027 onder meer de volgende doelen te hebben bereikt. De MediaCampusNL op het Mediapark staat als kennis- en innovatiecentrum voor mediaondernemingen op de kaart en biedt ruimte aan bedrijven, start-ups en kennisinstellingen; De Kerkbrink en het MediacultuurPlein hebben een jaarlijkse programmering met bijdragen van culturele instellingen en partners en het nieuwe muziekcollectiegebouw van Beeld & Geluid wordt een toegankelijk en levendig gebouw aan de Kerkbrink, dat fungeert als clubhuis voor muziekliefhebbers.

‘Mediawijsheid en Educatie’ is een van de speerpunten van Beeld & Geluid en het doel is om digitale geletterdheid in 2027 structureel onderdeel te laten zijn in de Hilversumse onderwijsprogramma’s. Daarnaast streeft Hilversum naar het predicaat ‘meest mediawijze stad van Nederland’ door in te zetten op de ontwikkeling van mediawijsheid voor alle generaties.

Tot slot staat Hilversum Mediastad in 2027 nog beter op de kaart door een krachtige gezamenlijke lobbyagenda richting de belangrijkste stakeholders lokaal, regionaal en (inter)nationaal. De komende jaren kunnen er gezamenlijk nog nieuwe programma’s worden toegevoegd aan het overzicht.