Hilversum 15 januari 2020, Uit de jaarlijkse passantentelling van bureau Locatus, dat in praktisch alle Nederlandse binnensteden tellingen verricht komt naar voren dat het bezoekersaantal afgelopen jaar flink is gestegen. Met deze stijging zit Hilversum weer op het niveau van voor 2014.
Bezoekersaantallen aan binnensteden staan al jaren onder druk, zeker in middelgrote steden als Hilversum. “Er zijn maar weinig steden die de bezoekersaantallen stabiel weten te houden, gemiddeld daalde het bezoek aan binnensteden in 2019 met 1,7%. Ook in Hilversum daalde de bezoekersaantallen de laatste jaren, weliswaar minder hard dan wat het landelijke beeld liet zien, maar nu lijkt er dus een flinke stap voorwaarts te zijn gezet. De investeringen en de opgezette samenwerkingsverbanden met onder meer Hilversum Marketing van de afgelopen jaren werpen haar vruchten nu af”, aldus centrummanager Kjeld Vosjan namens de stichting Centrum Hilversum.
“We zijn natuurlijk blij dat het aantal bezoekers in de lift zit. Er is de afgelopen jaren ook veel verbeterd in Hilversum, daar hebben we met elkaar keihard aan gewerkt. Investeringen in onder andere Hilvertshof, de Hal (voormalig Silverpoint) en de openbare ruimte op de Groest en het Marktplein hebben kwaliteit toegevoegd. Daarnaast is het aanbod verbreed en uitgebreid met onder andere Foodhall Mout en de Gooische bierbrouwerij, Primark, Dunkin Donuts, Esprit, Meddens en biercafé De Barbier.”
“Ook in 2019 hebben nieuwe ondernemers hierdoor het centrum van Hilversum weer weten te vinden”, vervolgt Kjeld. “Het aanbod is nog verder verbreed met bijvoorbeeld de Spar Citystore, kaaswinkel Echte Liefde, Jim James, Chocolate Company Café, Morph Design en Bever Outdoor. Daarnaast zien we ondernemers weer meer investeren in hun huidige winkels/formules. Ook de gemeente heeft verder geïnvesteerd met bijvoorbeeld het inrichten van de nieuwe fietsparkeerkelder op de Zeedijk. Dit in combinatie met de aantrekkingskracht van de VUE bioscoop, de verder toenemende bezoekersaantallen van het Filmtheater en een betere programmering in de Vorstin en Theater Gooiland zorgen voor een compleet en aantrekkelijk aanbod.
Ook het aantal bezoekers aan evenementen zoals Live2000 en de vuurwerkshow groeiden in 2019. Daarnaast is met de komst van Hilversum Marketing de marketing van de stad nu veel beter op orde, waardoor we beter in staat zijn om zichtbaar en herkenbaar te worden.”Ondanks de groei zijn er nog voldoende uitdagingen, maar is er gelukkig een even zo grote ambitie. De vernieuwing van het Stationsgebied en de herontwikkeling van de Kerkbrink naar Mediacultuurplein zijn essentieel voor de doorontwikkeling van het centrum.We zetten verder in op een compact centrum met meer diverse functies. Het centrum wordt nog meer dan nu een aantrekkelijk gebied om te wonen, te werken en te recreëren en niet meer alleen om te kopen.